Digital Strategy and Analytics
Wie können etablierte Unternehmen auf digitale Herausforderer reagieren? Wie können sie Organisation und Geschäftsmodelle transformieren, um durch digitale Disruptionen nicht aus dem Markt verdrängt zu werden? Wie können Big Data und Künstliche Intelligenz nutzbar gemacht werden, um in diesen Zusammenhängen bessere Entscheidungen zu treffen und schnell auf neue Herausforderungen zu reagieren? Das sind beispielhafte Fragen aus diesem Forschungsbereich.
Ausgewählte Publikationen des Forschungsfelds
- Steininger, D., Mikalef, P., Pateli, A., und Ortiz-de-Guinea, A. 2022. „Dynamic Capabilities in Information Systems Research: A Critical Review, Synthesis of Current Knowledge, and Recommendations for Future Research“, Journal of the Association for Information Systems (23:2), S. 447–490.
(https://www.researchgate.net/publication/353083987_Dynamic_Capabilities_in_Information_Systems)
- Buesching, F., Steininger, D. M., und Veit, D. 2022. „Governing digital crisis responses: platform standards and the dilemma of COVID-19 contact tracing“, Journal of Business Economics (93), S. 267–323. (https://link.springer.com/article/10.1007/s11573-022-01118-4)
- Berger, B., Matt, C., Steininger, D. M., and Hess, T. 2015. “It Is Not Just About Competition with ‘Free’: Differences Between Content Formats in Consumer Preferences and Willingness to Pay,” Journal of Management Information Systems (32:3), pp. 105–128. (https://doi.org/10.1080/07421222.2015.1095038)
- Steininger, D. M., and Gatzemeier, S. 2019. “Digitally Forecasting New Music Product Success via Active Crowdsourcing,” Technological Forecasting and Social Change (146), pp. 167–180. (https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.04.016)
- Steininger, D. M., Glas, T., and Veit, D. 2018. “Mitigating the Negative Impacts of Social Media Firestorms – An Experimental Study,” in Proceedings of JAIS TDW Pre-ICIS Workshop, San Francisco, pp. 1–30.